De ALS functie is één van de meest krachtige functies in Excel. In Engelse versies van Excel wordt deze functie de IF functie genoemd. Door het gebruik van de ALS formule kun je in je werkblad echte intelligentie inbouwen. Maar hoe werkt deze functie precies?

Een eenvoudig voorbeeld met de ALS formule

Laat ik dit uitleggen aan de hand van een eenvoudig voorbeeld. In dit voorbeeld maak ik gebruik van de voorraad van een aantal producten, namelijk fruitsoorten. Van deze fruitsoorten houd ik een voorraad aan. Wanneer de voorraad van één van deze producten onder de 50 stuks komt moet worden bijbesteld.

ALS

Het is natuurlijk mogelijk om regel voor regel de voorraad te inventariseren maar dit is zeker bij een zeer groot aantal regels niet werkbaar. Daarom maken we gebruik van de ALS functie. Door middel van de ALS test je in feite of de waarde in een cel voldoet aan een voorwaarde. De uitkomst van die test is altijd WAAR of ONWAAR. 

=ALS(VOORWAARDE IS WAAR, DAN ACTIE, ANDERS ONWAAR DUS ANDERE ACTIE)

De formule zal er in dit concrete voorbeeld als volgt uit zien:

=ALS(B2<50;”Ja”;”Nee”)

IF

De voorwaarde is dat de waarde in cel B2 kleiner dan 50 moet zijn, als dit WAAR is dan wordt in cel C2 “Ja” ingevuld. Als dit niet waar is dan wordt in C2 de waarde “Nee”. In dit geval is de uitkomst “Ja” (WAAR) en weten we derhalve dat er appels bijbesteld moeten worden.

Door het kopiëren van de formule in C2 naar de cellen daaronder wordt automatisch per product bepaald of er besteld moet worden of nog niet.

In dit geval was het doel om vast te stellen dat de het aantal stuks op voorraad kleiner is dan 50. Dit doen we met een zogenaamde operator, in dit geval < (kleiner dan) maar er zijn meer operatoren.

Vergelijkingsoperatoren

De ALS functie werkt met vergelijkingsoperatoren. In ons voorbeeld gebruikten we de kleiner dan < operator maar er zijn er meer. Zie hiervoor de onderstaande tabel.                                                                       

Operator Betekenis Voorbeeld
= Gelijk aan A1=B1
Groter dan A1>B1
>= Groter dan of gelijk aan A1>=B1
Minder dan/ kleiner dan A1<B1
<= Minder dan of gelijk aan A1<=B1
<>  Ongelijk aan A1<>B1

 

Een tweede voorbeeld met de ALS functie

Op basis van het eerste voorbeeld gaan we een tweede voorbeeld maken. Als de voorraad onder de bestelnorm komt willen we de voorraad altijd aanvullen tot 100 stuks. Met behulp van een ALS functie kunnen we dit op de volgende manier automatiseren.

In veld D2 voeren we de volgende formule in:

=ALS(C2=”JA”;100-B2;0)

als

Indien de waarde in cel C2 aan de voorwaarde “JA” voldoet bestellen we het verschil tussen 100 en het aanwezige aantal producten bij. Als niet aan de voorwaarde wordt voldaan bestellen we 0 bij. De operator is in dit geval = (gelijk aan). 

We hadden voorbeeld 1 en voorbeeld 2 ook in één formule kunnen combineren. De formule zou er dan als volgt uitgezien hebben:

=IF(B2<50;100-B2;0)

Zeker met het gebruik van de ALS functie kan de formule erg omvangrijk en complex worden. Het is namelijk ook mogelijk om meerdere ALS functies in één formule op te nemen. We noemen dit geneste ALS functie. Lees het artikel over geneste ALS functies om hier meer over te leren.

Zie ook het voorbeeld bestand:  ALS_FUNCTIE

Je hebt nu de eerste stappen gezet in het toepassen van de ALS functie. Probeer de ALS formule regelmatig te gebruiken en je zult zien dat het gaandeweg vanzelfsprekend wordt om met ALS te werken.

Heel veel succes met excelleren.

Tagged:

Comments

  1. Nico

    Ik zoek een excel opdracht van waar/niet waar en dan automatisch een website openen bij waar.
    Feitelijk is dit een wachtwoord opdracht.

  2. Dave

    =ALS(E26=”PHR40″;”500mm”=”PHR44″;”560mm”) Wat doe ik verkeerd? Ik zou graag willen dat als PHR40 in de cel staat er 500mm komt te staan en mocht er PHR44 staan dat de cel zich aanpast naar 560mm!!

  3. Excellent Article Author

    Als er in cel E26 altijd een van de twee waarden staat is de formule als volgt: =ALS(E26=”PHR40″;”500mm”;”560mm”). Oftewel als het PHR40 is dan 500mm, anders 560mm.

  4. Decafmeyer

    Vraagje over ALS ALS DAN

    Het gaat over een timesheet – overuren.

    Als G31 kleiner of gelijk is aan 40 dan is G33 gelijk aan G31-40
    Als G31 groter of gelijk is aan 40 dan is G33 gelijk aan G31-40

    Hoe moet ik de formule erin zetten?

    Mvg,

    Els

      1. Mark

        Goede avond, bestaat de mogelijkheid om de te gebruiken formule automatisch te selecteren adhv de waarde in één specifieke cel?

        Dus bijvoorbeeld;
        – als in cel A1 “Jan” staat dan voor de cellen A2;A12 de formule gebruiken A2*3, A3*3, etc
        – als in cel A1 “Piet” staan dan voor de cellen A2;A12 de formule gebruiken A2*1,5, A3*1,5, etc

        De bedoeling is er een door mij aangeven formule voor een reeks cellen gebruikt wordt maar afhankelijk van de (eventueel tekstuele) waarde in een speciale cel.

        Ik ben erg benieuwd

        Mvg, mak

        1. Excellent Article Author

          Er zijn meerdere wegen naar Rome maar het makkelijkste is om dit in twee stappen te doen:

          Stap 1:
          Zet in cel B1 de volgende formule
          =IF(A1=”JAN”;3;IF(A1=”PIET”;1,5;0))
          Hierin wordt in cel B1 de waarde bepaald op basis van de waarde in cel A1

          Stap2:
          Er van uit gaande dat je in cellenreeks A2 t/m A12 ook waarden hebt staan kun je in B1 t/m B12 als volgt dynamisch de uitkomst berekenen
          cel B1=A2*$B$1, cel B2=A3*$B$1 cel B3=A4*$B1$1
          Hopelijk is dit wat je zoekt. Ik gebruik de $ om een absolute celverwijzing te geven naar cel B1. Als je daar meer over wilt weten kun je het artikel beheersen absolute en relatieve celverwijzingen lezen

  5. Judith

    Hoi, wat een fijne website. Alleen wil ik niet iets maken met maar twee opties, maar met wel 6 opties. Ik maak namelijk een prijsoverzicht voor papier printen, en wil bij formaat invullen: A1, A2, A3, A4 etc. En dat Excel dan “weet” welke afmetingen daarbij horen. Kan ik dit doen met een ALS-functie?

    1. Excellent Article Author

      Hi, dat is leuk om te horen. Je kunt dit inderdaad oplossen door middel van de ALS functie. Je gebruikt hierbij in feite meerdere als functies in een formule. We noemen dit een geneste ALS functie. Een eenvoudig voorbeeld:

      In cel B1 heb ik de volgende formule opgenomen: =IF(A1=1;”A”;IF(A1=2;”B”;”GEEN LETTER”))
      Hetgeen het volgende doet:
      Als in cel A1 de waarde 1 staat wordt de waarde in cel B1 “A” anders
      als in cel A1 de waarde 2 staat wordt de waarde in cel B1 “B” anders
      Als de waarde in cel A1 niet 1 of 2 is moet er altijd “GEEN LETTER” komen

      Je kunt ditzelfde toepassen in jouw situatie. Ik heb nu twee keer een ALS formule gebruikt maar je kunt dit dus eindeloos uitbreiden.

  6. Bert Wuite

    Goedemiddag, ik gebruik excel om mijn voorraad overzichtelijk te maken. Nu zou ik graag willen
    dat artikelen met voorraad 0 niet in de excel lijst te zien zijn, is dat mogelijk met excel.

    Met vriendelijke groet,

    Bert

  7. René

    Goedemorgen,
    Hoe kan ik binnen excel een formule maken die bijvoorbeeld:
    Waarde A1 is B1 x€….en als B1 leeg is dan C1 x€…. gebruiken.
    Als b1 1 leeg is of op 0 staat moet dus de formule uit C1 op die plaats komen.
    Ik hoop dat u begrijpt wat ik bedoel te zeggen:) .

    dank vast voor uw reactie,
    René

    1. Excellent Article Author

      Beste Rene. Je kunt dan deze formule in cel A1 gebruiken. =ALS(B1=0;C1;B1)
      Oftewel, als de waarde in cel B1 het getal 0 is neem dan de waarde in cel C1, anders neem je de waarde in cel B1

  8. Janine

    Hallo,
    ik heb 4 cellen, laten we zeggen cel 1 is 20, cel 2 is 10, cel 3 is 5 en cel 4 is een vast in te geven getal. Als ik nu in cel 4 “2” invul, moet cel 1 met 2 naar beneden, dit gaat me wel lukken, de moeilijkheid ligt echter hierin: Als cel 1 “op” is, wil ik dat er van cel 2 afgetrokken word. Is dit überhaupt mogelijk of heeft iemand hier een idee over? (dit heeft met verschillende (over) uren te maken)

    Bedankt alvast voor de moeite
    Janine

  9. Gust

    Hallo mensen. Ik ben in excel bezig aan een checklist. In 4 van de 15 kolommen komt een dropdown-menu voor waaruit je enkel “ja” en “nee” kan kiezen. Pas als al deze dropdowns op “ja” staan, moet er in de allerlaatste kolom de tekst “voltooid” komen.

    Concreet: hoe formuleer je het resultaat van 2 of meerdere cellen?

    Ik dacht aan zoiets:
    =-ALS.VOORWAARDEN((A1&&B1&&C1&&D1=”ja”;G4=”ja”;ok;);”voldaan”;”niet voldaan”)

    Tot nu toe ben ik hier niet in geslaagd. Iemand die weet hoe dit moet?

    1. Excellent Article Author

      Een manier om dit te doen is als volgt:
      Veronderstel dat in de cellen A1 t/m D1 de kolommen staan waar je alleen ja of nee kunt kiezen en de formule in cel E1 staat. Dan ziet de formule in cel E1 er zo uit:

      =ALS(A1=”ja”;IF(B1=”ja”;IF(C1=”ja”;IF(D1=”ja”;”voltooid”;”niet voltooid”);”niet voltooid”);”niet voltooid”)

  10. floris

    beste ,
    ik Wil graag als formule gebruiken met optellen maar lukt me even niet…
    in een 1 (lange) zeg kolom A staat een ‘Ja’ of ‘nee’.
    in kolom B staan bedragen (naast die ja en nee)
    indien ik met filter alle ‘ja’s’ selecteer in kolom A -> dan dient hij alle bedragen uit B (waar ‘ja’ voor staat) , op te tellen en neer te zetten in cel C1.
    Hoe doe ik dit, nu precies?? Grote dank alvast grt FC

    1. Excellent Article Author

      Beset floris, dank voor je vraag. Dit kun je vrij eenvoudig oplossen door het gebruik van de SOM.ALS (SUMIF) formule. In het artikel Som-als leg ik uit hoe hiermee kunt werken.

  11. Natas

    Hallo,

    Heb een projectadministratie gemaakt in excel en gebruik o.a. deze formules.

    =SOM.ALS(‘urenregistratie 2020′!D:D;B2;’urenregistratie 2020’!G:G)
    D:D = refereert aan het projectnummer in ander tabblad. B2= het projectnummer in bestaand blad en deze is te wijzigen, zodat je altijd kan zien hoeveel uren per hoofd/hulpmonteur er heeft gewerkt. G:G = hoofdmonteur uren.

    =SOM.ALS(‘urenregistratie 2020′!D:D;B2;’urenregistratie 2020’!H:H)
    H:H = hulpmonteur uren.

    Dit werkt allemaal prima.

    Maar nu wil ik graag in een ander werkblad, deze 2 formules optellen, zodat ik een totaal aantal uren te zien krijg.

    Deze formules heb ik al geprobeerd en deze werken niet, miss moet de formule anders, maar ik kom er niet uit. =SOM.ALS(‘urenregistratie 2020′!D:D;B2;’urenregistratie 2020’!G:H) of =SOM.ALS(‘urenregistratie 2020′!D:D;B2;’urenregistratie 2020’!G:G)+(‘urenregistratie 2020′!D:D;B2;’urenregistratie 2020’!H:H)

    Hoop dat iemand mij kan helpen, alvast bedankt.

    1. Excellent Article Author

      Hi, dank voor je vraag. ik wil je wel helpen. Het is makkelijker wanneer je je excel sheet even stuurt zodat ik even mee kan kijken. Is vrijwel zeker zo opgelost.

  12. Julia

    Hoi,

    Ook ik ben lekker aan het knustelen in excel. Ik bereken het gemiddelde van 5 cellen, maar niet altijd zijn al deze cellen gevuld. Ik zou willen dat de cel met het gemiddelde rood kleurd als minder dan 3 cellen gevuld zijn. Iemand enig idee of dit mogelijk is en hoe ik dit het handigst kan doen? Bedankt!

    1. Excellent Article Author

      Hi Julia, het is inderdaad mogelijk om een voorwaardelijke opmaak toe te passen op de inhoud van een andere cel of cellen. Dit doe als volgt:

      Stel je hebt in cellen A1 t/m A5 waarden staan en in cel A6 heb je de formule opgenomen om het gemiddelde uit te rekenen =GEMIDDELDE(A1;A5)

      Selecteer cel A6 en kies in het lint voor Start – Voorwaardelijke opmaak
      Kies daar vervolgens voor – Nieuwe regel
      Kies vervolgens bij “Selecteer een type regel” voor – Een formule gebruiken om te bepalen welke cellen worden opgemaakt.
      In het scherm – Waarden opmaken waarvoor deze formule geldt: voeg je de volgende formule toe =AANTAL($A$1;$A$5)<3
      Kies in dit zelfde scherm voor een opmaak en kies voor ok.

      In Cel A6 wordt nu het gemiddelde cijfer in jouw opmaak getoond wanneer er minder dan 3 cellen gevuld zijn.

  13. Gast

    Hallo Mensen,

    Ik kom ergens niet uit en kan er ook weinig over vinden.

    Ik wil 3 cellen controleren op gelijkheid. De Functie ‘=GELIJK’ werkt maar voor 2 cellen.
    Nu heb ik gelezen dat je =ALS kan gebruiken, nu heb ik deze formule gemaakt:

    =ALS(F2=G2=H3;”GELIJK”;”NIET GELIJK”)

    Echter geeft die nu bij elke cel aan ‘NIET GELIJK’, terwijl er wel 3 cellen gelijk staan.

    Is er een Excel Expert, die mij kan verder helpen. Het klonk heel eenvoudig, maar ik kom er echt niet uit

    1. Excellent Article Author

      Hi, je bent al aardig op weg maar je moet de ALS functie als volgt toepassen. Ik heb vraag in cel D1 de waarden uit van cellen A1, B1 en C1

      in cel D1 komt de volgend formule =ALS(A1=B1;ALS(B1=C1;”GELIJK”;”ONGELIJK”);”ONGELIJK”)
      Wat hier feitelijk staat is:
      Als CEL A1 gelijk is aan B1 kijk dan ook of cel B1 gelijk is aan C1. Als dat zo is wordt cel D1 “GELIJK”. In alle andere gevallen wordt de waarde in cel D1 “ONGELJK”

  14. Frank

    Hi
    Ik heb een vraag.

    ik heb:
    -minimum
    -gewicht
    -prijs per kg
    -aantal dagen

    hoe krijg ik het minimum en grotere bedragen als het boven het minimum uitkomt.

  15. Maarten

    Hi,

    Voor een opdracht ben ik in excel een formule aan het maken om documenten te controleren. Nu wil ik dus controleren of een document volledig is ingevuld, of hij is getekend, of er al dan niet foto’s zijn bijgevoegd en of er al dan niet aanvullende documenten aanwezig zijn.

    Men geeft dus kruisjes aan is het document ingevuld (opties OK, NOK (niet ok)). Bij getekend (opties OK, NOK (niet ok)). Bij foto’s N/A (niet van toepassing), OK, NOK). En bij aanvullende documenten N/A, OK, NOK).

    In de laatste kolom 100% komen twee kolommen (OK en NOK) in de kolom OK komt een formule. Indien alles op OK staat mag er bij 100% uiteraard op OK staan, maar als er bij foto’s en/of aanvullende documenten N/A staat, mag er bij 100% ook OK staan.

    Op dit moment heb ik de volgende formule: =ALS(M8=”X”;ALS(Q8=”X”;ALS(U8=”X”;ALS(W8=”X”;ALS(AA8=”X”;ALS(AC8=”X”;”X”;””);””);””);””);””);””)

    Hiermee dient zowel N/A als OK aangevinkt te worden met een “X” bij foto’s en additionele documenten. Met de Als(OF functie krijg ik het niet te pakken omdat die alles na de OF ziet als een OF..

    Hopelijk kun jij mij helpen.

    1. Excellent Article Author

      Hi Maarten,

      Ik kan je zeker helpen. Stuur je excel sheet even naar info@excelleren. Dan kijk ik er even naar.

      Groet,

      Excelleren…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.