Een voorwaarde voor financiële gezondheid is er op toe te zien dat je uitgaven lager liggen dan je inkomsten. Een huishoudboekje is een handig hulpmiddel om inzicht te krijgen in je uitgaven en inkomsten zodat je waar nodig kunt bijsturen. Het helpt je beter te begrijpen waar je geld naartoe gaat en hoe je je uitgaven kunt beheren. Hier volgen enkele stappen om een huishoudboekje te maken:
- Verzamel informatie over je inkomsten en uitgaven. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld bankafschriften, kwitanties en salarisstroken.
- Maak een overzicht van je maandelijkse inkomsten en uitgaven. Dit kan bijvoorbeeld een Excel spreadsheet zijn of een schrift waarin je alles bijhoudt. We adviseren een vastlegging in Excel zodat je ook over langere tijd gestructureerd inzicht creëert.
- Categoriseer je uitgaven. Dit helpt je om te zien waar je het meeste geld aan uitgeeft en of er misschien kansen zijn om te besparen. Bijvoorbeeld: huisvesting, vervoer, eten en drinken, verzekeringen, winkelen, etc.
- Bekijk je huishoudboekje regelmatig en analyseer de gegevens. Dit kan je helpen om bewustere keuzes te maken en je uitgaven te verminderen waar mogelijk.
- Pas je uitgaven aan, waar nodig. Als je bijvoorbeeld ziet dat je te veel geld uitgeeft aan eten en drinken, kun je besluiten om minder vaak uit eten te gaan of minder snel impulsaankopen te doe.
Als je deze stappen doorloopt en jezelf aan leert om dit maandelijks bij te houden zorg je voor controle en financiële rust.
Het sjabloon Excel huishoudboekje
Het maken van een huishoudboekje kan even werk zijn, maar het kan je helpen om beter grip te krijgen op je financiën en je geld beter te besteden. Gelukkig hebben we het perfecte huishoudboekje in Excel alvast voor je gemaakt. Houd dagelijks je inkosten en uitgaven bij en weet op ieder moment wat je nog te besteden hebt. Aan te passen naar eigen wens en geschikt voor alle versies van Microsoft Excel.

Met dit huishoudboekje altijd inzicht en financiële controle en het werkt heen makkelijk. Vul de volgende gegevens in:
- De maand waarvoor je je inkomsten en uitgaven vast wilt leggen
- Het beginsaldo oftewel het bedrag waarmee je de maand begint
- Per inkomsten of uitgave mutatie de datum, bedrag, omschrijving of kosten categorie (Let op! bij uitgaven vul je een negatief (-) bedrag
Automatisch worden voor je berekent:
- Totaal inkomsten deze maand
- Totaal uitgaven deze maand
- Het restend saldo deze maand
Door voor iedere maand een nieuw tabblad te maken kun je de ontwikkeling per maand inzichtelijk maken. Dit sjabloon werkt in alle versies van Excel. Voortaan altijd volledige controle in je inkomsten en uitgaven.
Succes met Excelleren! Vind hier ook onze andere handige en leerzame Excel sjablonen
-
Excel jaarkalender sjabloon – tot in lengte van jaren€4,95 incl. BTW
-
Sjabloon voor het gestructureerd vastleggen van taken€4,95 incl. BTW
-
Sjabloon voor het maken van een projectplanning€4,95 incl. BTW