Een regelmatig voorkomende handeling in Excel is het geautomatiseerd omzetten van tekst naar kolommen. In veel gevallen zijn gegevens uit externe bronnen opgeslagen in de vorm van een tekstbestand. De gegevens in die tekstbestanden zijn opgeslagen met scheidingstekens (bijvoorbeeld puntkomma of komma). Het scheidingsteken geeft daarbij aan waar een waarde eindigt en een volgende begint.
Een herkenbaar voorbeeld is bijvoorbeeld een download van banktransacties. Banktransacties kunnen op de website van een bank meestal in de vorm van een tekstbestand gedownload worden. In dit bestand worden verschillende waarden (rekeningnummer, datum, bedrag, omschrijving etc…) gescheiden worden door een komma.
De inhoud kan uit het tekstbestand gekopieerd worden en worden geplakt in Excel, maar dan wordt alle tekst in één lange regel geplaatst. De data kan dan niet verder bewerkt worden. Excel biedt een handige functionaliteit om deze tekst te verdelen over kolommen zodat de gegevens verder bewerkt kunnen worden.
Voorbeeld tekst naar kolommen
Dit voorbeeld bestaat uit gegevens die door middel van een komma gescheiden welke vanuit een tekstbestand in Excel geplakt is. De eerste regel bevat de kolomkoppen en de regels er onder bevatten de data. Tussen elke waarde staat een komma. Maar er zijn ook andere tekens gangbaar die gebruikt worden om de data te scheiden. Zo wordt ook wel de puntkomma, de tilde (~) of de tab gebruikt. De inhoud van Excel ziet er als volgt uit.
Zoals je ziet kunnen we nu nog niets met de individuele data. De data staat nu nog in 1 cel achter elkaar. Selecteer nu de kolom waar de data in staat (kolom A).
Wizard Tekst naar kolommen
Excel helpt je stapsgewijs door het proces heen. Kies vervolgens onder gegevens voor “Tekst naar kolommen”.
Excel opent nu een Wizard die in drie stappen helpt de data te verdelen over kolommen.
De gegevens kunnen gescheiden zijn door middel van een teken óf op basis van een vaste breedte tussen de velden. In dit geval zijn de gegevens gescheiden door een komma zodat we kiezen voor oorspronkelijk gegevenstype – gescheiden en kies voor Volgende
In stap twee moet aan Excel ‘verteld’ worden op basis waarvan de tekst gescheiden moet worden. We vinken in scheidingstekens het vinkje komma aan. In het voorbeeld van gegevens zie je direct dat de gegevens netjes worden gescheiden. Als de tekstwaarden niet door een veelvoorkomend scheidingsteken is gescheiden kun je het vinkje in Overige zetten en zelf een specifiek scheidingsteken toevoegen.
Klik op Volgende om naar stap drie te gaan
In deze laatste stap kane tenslotte nog per kolom worden bepaald wat het gegevenstype moet zijn. We laten alles op standaard staan. De optie Standaard converteert numerieke waarden naar getallen, datumwaarden naar datums en alle overige waarden naar tekst. Dit is dus in de meeste gevallen al goed. Kies voor Voltooien.
De gegevens worden netjes over de kolommen in het Excel werkblad verdeeld.
Van harte, je hebt geleerd om aaneengesloten tekst geautomatiseerd te scheiden en verdelen over kolommen in Excel. Deze vorm van automatiseren gaat je in de toekomst veel tijd besparen.
Met dank aan Brenda Kooyman-Boor voor het schrijven voor dit artikel.
Heel veel succes met Excelleren!
Kan ik de handeling Tekst naar Kolommen voor meerdere kolommen tegelijk uitvoeren of kan dit alleen per kolom
Je kunt de inhoud van meerdere regels naar kolommen omzetten. Daarmee zie je per kolom meerdere waarden. Is dat wat je bedoelt?
Hoe kan ik deze actie ongedaan maken en opnieuw 1 kolom krijgen met mijn oorspronkelijke gegevens gescheiden door komma’s?
Lees hiervoor het volgende artikel. https://www.excelleren.nl/waarden-samenvoegen/ Tussen de ” ” noteer je een komma “,”
Hi,
Hoe kan ik een tekst ‘maandag 1 april 19′ omzetten naar ’01-04-19’? Het lijkt er op dat het eerste veld puur tekst is
Dank!
Hoi,
Je moet eerst even controleren of de waarde al in een datum formaat staat.
Dit kun je het makkelijkst doen door met je rechtermuis knop op de betreffende cel/ cellen te klikken en vervolgens te kiezen voor celeigenschappen (format cells). Daar kan de eigenschap van het veld op datum gezet worden als dit nog niet het geval is. Op deze plek kun je ook kiezen uit diverse datum notaties.
Vr. groet,
Excelleren
Hoi, heel erg handig deze functie. Is dit ook uit te zetten? Ik heb dit gedaan in een sheet, maar als ik nu een stuk tekst kopieer dan verdeeld Excel de tekst automatisch naar verschillende kolommen terwijl ik dat juist niet meer wil.
Grt. Ricardo
Ja herkenbaar. Het makkelijkst is om een nieuw tabblad te gebruiken en deze te verwijderen